Volgens de New
York Times zijn Hummers een teken van macht en veiligheid, en dat is de
reden van de populariteit van de auto’s.
Elke 20 dagen een Hummer
De gebroeders Hilli zijn de eigenaren van de grootste Hummer-dealer in
Baghdad; ze verkopen naar eigen zeggen ongeveer elke twintig dagen een
Hummer.
Volgens Ali al Hilli zijn de Hummers voor veel Iraki’s een teken van
toegenomen veiligheid, een terugkeer naar het normale leven en een hang naar
onafhankelijkheid.
Via Dubai
De broers kochten hun eerste tweedehands Hummer in de Verenigde Staten op een
online boedelveiling. Het ding werd via Dubai ingevlogen.
Wie een Hummer wil kopen moet tussen de vijftig- en zestigduizend dollar
afrekenen, cash. Favoriete kleuren zijn kanariegeel en rood.
Salarisverhogingen
De meeste Hummers worden gekocht door ambtenaren. Zij zijn degenen die het
zich makkelijk kunnen veroorloven. Toch betekent dit volgens de New York
Times niet dat de ambtenaren corrupt zijn, ze hebben zichzelf namelijk
recentelijk enorme salarisverhogingen gegeven.
Iraki's houden erg van Westerse auto's. In de jaren voor de oorlog waren de
Mercedessen niet aan te slepen en aan het begin van de oorlog waren BMW's
uit de 3-serie populair.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl